Складено відповідно до програми з біології для загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої Міністерством освіти і науки України
Біологія – це сукупність наук про живі істоти, їхню будову, процеси життєдіяльності, взаємозв’язки між собою та умовами довкілля, закономірності розповсюдження по земній кулі , походження, різноманітність та історичний розвиток. Людина – частина природи, її існування можливе за умови встановлення гармонійних стосунків з довкіллям і дбайливого ставлення до нього.
Мета навчального курсу полягає у забезпеченні загальноосвітньої підготовки школярів з біології, формування наукової картини живої природи, екологічної культури, зміцнення духовного і фізичного здоров’я, формування ключових компетентностей, яких потребує сучасне життя.
- Інтернет ресурси для вивчення біології
- Рекомендовані підручники з біології
- Критерії навчальниї досягнень екстернів з біології
- Біологія (весь текст сторінки)
Підручники
Уроки-презентації
- Розмноження організмів (Столярова С.О., ЗОШ № 52)
- Розмноження та індивідуальний розвиток організмів (Зрютіна О.І., Фінансово-правовий ліцей)
- Онтогенез, його етапи (Чугунна Н.І ЗОШ № 306)
- Основні закономірності генетики (Шеремет Т.Г., Український гуманітарний ліцей КНУ ім. Шевченка)
- Розв’язування типових задач з генетики (моно- і дигібридне схрещування) (Бутакова І.Ю., ліцей «Наукова зміна»)
- Лабораторна робота №2 «Спостереження нормальних і мутантних форм дрозофіл» Фільм (Назаренко С.В. методист НМЦ ІППО КУ імені Бориса Грінченка)
- Генна терапія. Фільм (Назаренко С.В. методист НМЦ ІППО КУ імені Бориса Грінченка)
- Спадкові хвороби 1. 2 3 (Боровик Н.М., Слов’янська гімназія)
- Біотехнологія. (Задорожна О.А. ЗОШ № 196)
- Біологічні адаптативні ритми організмів (Шагаєва І. М., Київське вище професійне училище деревообробки)
- Екологія (Іонова С.А.. ЗОШ № 72) Атмосфера Гідросфера Екологія вступ
- Вчення В.І Вернадського про біосферу. (Філюк Н.П., ЗОШ № 308)
- Роль живих організмів у біосфері. Біомаса (Шевченко Н.М., ЗОШ № 305)
- Різноманітність, розвиток, продуктивність екосистем (Козярук О.І., СЗШ № 8)
- Угруповання та екосистеми. Склад і структура угруповань. Взаємодії організмів в екосистемах (Томченко Н.П., ліцей «Престиж»)
- Екологічні чинники. Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до нього організмів (Мірошніченко Т.А., Фінансовий ліцей)
- Екологічна характеристика виду (Шумило Т.Г. КВППУ)
- Структура екосистем (Бутакова І.Ю., ліцей «Наукова зміна»)
- Хімічні катастрофи та екологія (Дзуєнко З.О., ЗОШ № 161)
- Вплив діяльності людини на стан біосфери. Збереження біорізноманіття ( Желєзняк Г.В. ВСЗШ № 5)
- Глобальні проблеми людства ( Іванова С.М. , ЗОШ № 58)
- Походження життя ( Кобренюк Т.М., ЗОШ № 316)
Державна атестація з біології передбачає:
- самостійне опрацювання за підручником та іншими джерелами інформації основних атестаційних питань;
- укладання конспекту;
- відвідування настановчої сесії та консультацій вчителя;
- засвоєння нових біологічних понять, термінів, законів, біологічних закономірностей курсу;
- виконання лабораторних та практичних робіт;
- оволодіння вміннями спостерігати, досліджувати і пояснювати явища природи;
- розв’язання генетичних та екологічних задач;
- написання підсумкових контрольних робіт;
- виконання творчої роботи;
- застосування теоретичних знань у прикладних сферах людської діяльності
(медицина, с/г, біотехнологія, педагогіка);
- самостійне здійснення запланованих програмою екскурсій.
Атестаційні запитання:
ІІ семестр
Розділ ІІ: Надорганізмові системи.
Тема 6. Популяція. Екосистема. Біосфера.
- Дайте визначення поняттям: вид, популяція, середовище існування, біологічні ритми, екологічна ніша, ареал, популяційні хвилі.
- Назвіть надорганізмові рівні організації живого.
- Розкрийте поняття про середовище існування. Поясніть та наведіть приклади пристосованості організмів до різних умов життя.
- Розкажіть про структуру популяції, динаміку та коливання чисельності популяції.
- Охарактеризуйте добові, сезонні та річні адаптивні біологічні ритми організмів.
- Дайте визначення поняттям: екосистема, біоценоз, біогеоценоз, агроценоз, адаптація, екологічний фактор, автотрофи, гетеротрофи, сапротрофи, міксотрофи, продуценти, консументи, редуценти , екологічна піраміда, ланцюг живлення.
- Розкажіть про біоценоз та його структуру.
- Що таке біогеоценоз, та чим він відрізняється від біоценозу?
- Розкрийте поняття екосистеми. Охарактеризуйте види взаємодії організмів в екосистемах та зміни які відбуваються в екосистемах.
- Дайте порівняльну характеристику природних і штучних екосистем.
- Опишіть кругообіги основних речовин в екосистемах..
- Опишіть потік енергії в екосистемах.
- Поясніть поняття „ продуктивність екосистем”
- Розкрийте планетарну роль живої речовини.
- Розкажіть про біогенну міграцію речовини.
- Дайте загальну характеристику біосфери.
- Поясніть вплив діяльності людини на стан біосфери.
- Розкрийте суть вчення про Ноосферу.
- Назвіть основні екологічні проблеми сучасності та вкажіть шляхи їх вирішення.
- Охарактеризуйте форми забруднення довкілля.
- Дайте характеристику природоохоронному законодавству України.
- Наведіть приклади міжнародного співробітництва у справі охорони природи.
- Назвіть природоохоронні території, рідкісні та зникаючі види рослин та тварин України.
- Обґрунтуйте значення збереження біорізноманіття.
- Обґрунтуйте необхідність застосування альтернативних джерел енергії.
Виконайте практичну роботу № 3 „Розв’язування задач з екології”.
Вміти: пояснювати взаємозв’язок організмів і середовища існування; застосовувати знання про необхідність відстоювання власних прав на збереження середовища існування.
Розділ ІІІ. Історичний розвиток органічного світу
Тема 7. Основи еволюційного вчення.
- Охарактеризуйте передумови розвитку еволюційного вчення.
- Дайте короткий історичний нарис про розвиток еволюційних поглядів.
- Назвіть основні положення еволюційного вчення Ч.Дарвіна.
- Розкрийте поняття „мікроеволюція”.
- Розкажіть про фактори еволюційного процесу.
- Розкрийте поняття „природний добір” та „штучний добір”.
- Опишіть форми та види природного добору.
- Охарактеризуйте адаптації як результат еволюційного процесу. Наведіть приклади адаптацій організмів до умов середовища.
- Опишіть способи та типи видоутворення.
- Розкрийте поняття „конвергенція”, „дивергенція”, „паралелізм”.
- В чому суть макроеволюційного процесу?
- Дайте характеристику основним напрямкам еволюції.
- Розкрийте закони еволюційного процесу.
- Сформулюйте принципи молекулярної еволюції.
- Назвіть основні положення синтетичної гіпотези еволюції.
- Дайте характеристику сучасним поглядам на проблему еволюції.
Виконайте практичну роботу № 4
„Порівняння природного та штучного добору”.
Здійсніть екскурсію до природничого музею. Дізнайтеся про різноманітність видів у природі.
Вміти застосовувати знання для пояснення результатів еволюції, рушійних сил еволюції, процесів виникнення пристосувань і їх відносний характер, утворення нових видів.
Тема 8. Історичний розвиток і різноманітність органічного світу.
- Назвіть таксономічні одиниці, ери та періоди.
- Назвіть царства живих організмів. Наведіть приклади різноманіття живих організмів.
- Розкрийте суть різних гіпотез виникнення життя на Землі.
- Опишіть еволюцію прокаріотів та їх первинні екосистеми.
- Опишіть гіпотези виникнення евкаріотів, колоніальних і багатоклітинних організмів та їх еволюцію.
- Дайте характеристику процесу формування наземних екосистем.
- Поясніть роль появи людини у біосфері.
- Опишіть еволюцію неклітинних форм життя.
- Опишіть сучасну картину органічного світу.
Здійсніть екскурсію до природничого музею. Дізнайтеся про історію розвитку життя на Землі.
Вміти: називати таксономічні одиниці, ери, періоди; наводити приклади різноманітних живих організмів.
Узагальнення курсу
- Назвіть основні властивості живих систем.
- Опишіть сучасний стан та перспективи розвитку біосфери.
- Обґрунтуйте можливості й перспективи застосування досягнень біології в забезпеченні існування людства
Вміти застосовувати знання з біології: у власній діяльності та для оцінювання моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень.
Залишити відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.