Тема: “Дослідно-пізнавальний підхід (IBL – INQUIRY BASED LEARNING) та розвиток критичного мислення у STEM освіті”
Мета: сформувати навички моделювання завдань на розвиток критичного мислення в умовах дослідно-пізнавального підходу у STEM освіті.
Зміст.
- Знайомство, очікування. Порахуйте скільки в аудиторії відбулось рукостискань (5 хвилин)
Завдання 1. Мозковий штурм “Чи маємо ми критичне мислення і як його сформувати?”. Для виконання завдання зайдіть на сайт menti.com та введіть цифри, запропоновані викладачем (7 хвилин).
Завдання 2. Робота в парах, потім у групі (7 хвилин+ 3 хвилини)
- Складіть одне-два запитання за будь-якою темою з Вашого предмета такі, що розвивають критичне мислення. Обговоріть з колегою. Навіщо вчителі ставлять запитання учням? Навіщо учні ставлять запитання вчителям? Які запитання можна вважати добре сформульованими?
- Аналіз різних типів завдань за Блумом. На прикладі вивчення інформатики
Прийоми та методи на уроках
Прийом 1 (1 хвилина)
Завдання 3. Життя на Марсі проти життя на Землі. Прийом “Шість капелюхів” (розроблений доктором Едвардом де Боно).(25 хвилин)
- Білий – фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
- Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка розглядається.
- Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
- Червоний – увага до емоцій, відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
- Зелений – пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань.
- Синій – управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах.
Завдання 4. Лабораторна робота “Маятник” (30 хвилин)
Рефлексія Обговорення
Анкета Самооцінювання вчителів розвитку критичного мислення (Британська рада)
Корисні посилання
- Сайт Фонду критичного мислення
- Шість капелюхів. Приклад прийому та уроку
- Go-lab
- MOOC “Критичне мислення для освітян” Прометеус
- classroomscreen -on-line board