Природа створила безліч картин, які щомиті розкриваються перед нашими очима, але найвеличніша з них – картина зоряного неба. Зоряне небо –це неозорий, нескінченний простір, заповнений іншими світами. Кожна зірочка, навіть та, яка ледь помітно мерехтить у темному небі, – це величезне світило. Що це за світи, як вони рухаються? Як далеко вони від нас? Як виникли небесні світи? Як побудовані зорі? Що було з ними в минулому і що станеться з ними в майбутньому? Усі ці питання вивчає астрономія – наука про Всесвіт.
Астрономія розкриває таємниці глибин Всесвіту, допомагає людям у практичній діяльності: у складанні точних карт поверхні Землі, у визначенні напряму рух кораблів та літаків, у службі точного часу. Предмет «Астрономія» допоможе Вам дізнатися багато корисного та цікавого. Я впевнена, що предмет Вас зацікавить і Ви з легкістю його вивчатимете. Успіхів Вам!
Атестація з астрономії передбачає
- Самостійне вивчення програмного матеріалу за підручником.
- Укладання конспекту.
- Вміння розв’язувати астрономічні задачі.
- Знання основних понять та термінів.
Підсумкова контрольна робота включає в себе матеріалвсього курсу астрономії.
Форми контролю за самостійною роботою
- Перевірка конспекту.
- Усне опитування.
- Написання контрольних робіт.
Рекомендована література
ПРОГРАМА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
ТЕМА 1. Предмет астрономії. Її розвиток і значення в житті суспільства. Короткий огляд об’єктів дослідження в астрономії.
- Астрономія наука яка вивчає Всесвіт.
- Історія розвитку астрономії. Галузі астрономії.
- Зв’язок астрономії з іншими науками. Астрономія та астрологія.
- Значення астрономії для формування світогляду людини.
В підручнику §1.
Учень :
Називає: сучасні галузі астрономії; причини зародження й розвитку астрономії; імена видатних астрономів; основні розділи астрономії; нашу космічну адресу.
Наводить приклади: з історії розвитку астрономії в Україні; зв’язку астрономії з іншими науками; об’єктів Всесвіту; використання астрономічних знань в житті людини.
Формулює: визначення астрономії як науки; визначення ключових понять.
Перевір себе
- Назвіть кілька підрозділів, на які поділено сучасну астрономію.
- Сформулюйте визначення астрономії як науки.
- Поясніть, які чинники спонукали до появи геоцентричної моделі світу.
- Коротко опишіть будову Всесвіту.
- Чому, на вашу думку, астрологія не є наукою?
- Обчисліть точне значення 2 св.років у кілометрах (до третього знака).
ТЕМА 2. Основи практичної астрономії.
- Небесні світила й небесна сфера. Сузір’я .
- Зоряні величини. Визначення відстані до небесних світил.
- Астрономія та визначення часу. Типи календарів.
- Небесні координати. Видимий рух Сонця.
- Видимі рухи планет. Закони Кеплера.
В підручнику§2-4
Учень :
Називає: Характерні сузір’я зоряного неба; точки й лінії небесної сфери; одиниці вимірювання відстаней в астрономії; небесні координати.
Наводить приклади: небесних світил.
Розрізняє : місцевий, поясний та всесвітній час; типи календарів.
Пояснює: причини видимих рухів світил по небесній сфері; позначення зір відповідно до їх видимих зоряних величин; визначення тривалості доби та календарного року за астрономічними спостереженнями; поділ планет Сонячної системи на нижні та верхні.
Формулює: закони Кеплера.
Перевір себе
- Коли настає кульмінація Сонця?
- У які дні року Сонце сходить у точці сходу й заходить у точці заходу?
- Чи можна картою зоряного неба користуватися в будь-якій країні світу? Чому?
- Що називають моментом сходу і заходу світила
- Зоряний час – це…….
- Екліптика – це….
- Прецесія – це…..
- Чи бувають дні, коли Сонце однаково освітлює дві півкулі Землі?
- Під яким кутом до площини орбіти нахилена вісь Землі?
ТЕМА 3. Методи та засоби астрономічних досліджень.
- Випромінювання небесних світил.
- Методи астрономічних спостережень.
- Принцип дії і будова оптичного тарадіотелескопа.
- Приймачі випромінювання. Застосування в телескопобудуванні, досягнень технікиі технологій.
- Сучасні наземні й космічні телескопи. Астрономічні обсерваторії.
В підручнику§4.5-5,6.
Учень :
Називає: Діапазони випромінювання небесних світил; Приймачі випромінювання; Астрономічні обсерваторії України та світу.
Наводить приклади: Наземних та космічних телескопів.
Розрізняє : Різні діапазони електромагнітного спектра.
Пояснює: Принцип дії оптичного телескопа та радіотелескопа; Особливості реєстрації випромінювання небесних світил.
Перевір себе
- Чим пояснюється різноманітність кольорів зір?
- Як функціонує чорне тіло?
- Дайте визначення поняття астрофізика?
- Яку лінзу використовують для візуальних спостережень?
- Охарактеризуйте типи радіотелескопів.
- Що означає ШСЗ та АМС?
ТЕМА 4. Сонячна система.
Земля і Місяць.
- Планети земної групи: Меркурій, Венера, Марс і його супутники.
- Планети –гіганти:Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун та їхні супутники.
- Плутон та його супутник Харон.
- Малі тіла Сонячної системи – астероїди, комети, метеори.
- Дослідження космічних апаратів. Етапи формування нашої планетної системи.
В підручнику§7-11
Учень :
Називає: Планети Сонячної системи та їх порядок розміщення відносно Сонця; Малі тіла Сонячної системи; Астрономічні обсерваторії України та світу.
Наводить приклади: Дослідження тіл Сонячної системи за допомогою космічних апаратів.
Розрізняє : Розрізняє планети земної групи й планети-гіганти.
Пояснює: Причини парникового ефекту, причини виникнення припливів та відпливів.
Перевір себе
- Чому на материках протягом року не спостерігається різкого перепаду температур?
- Чому вода на поверхні Місяця не може існувати в рідкому стані?
- Чому Меркурій не може утримувати сталу атмосферу?
- На яких планетах земної групи може існувати життя ?
- Які особливості у планет-гігантів?
- Що викликає гелієві дощі на Сатурні?
- Які супутники планет мають атмосферу?
- Чому більшість астероїдів мають неправильну форму?
- Чому комета може змінити свою орбіту?
- Чим відрізняється метеор від метеорита?
ТЕМА 5. Сонце – найближча зоря.
- Фізичні характеристики Сонця.
- Будова Сонця та джерела його енергії.
- Прояви Сонячної активності та їх вплив на Землю.
В підручнику§12
Учень :
Називає: Фізичні умови на Сонці.
Наводить приклади: Впливу сонячної активності на життя і здоров’я людей та біосферу Землі.
Характеризує : Активне й пасивне Сонце; Сонце як зорю.
Пояснює: Будову Сонця; Походження плям, протуберанців, спалахів Циклічність сонячної активності.
Перевір себе
- Сонце називають жовтою зорею у той час як для більшості людей воно має
білий колір. Як пояснити цю суперечність?
- Що знижує температуру всередині сонячних плям?
- Яке явище астрономи називають активністю?
- Які процеси на Сонці можуть суттєво впливати на стан земної атмосфери?
- Що є джерелом сонячної енергії?
ТЕМА 6. Зорі. Еволюція зір.
- Зорі та їх класифікація.
- Подвійні зорі. Фізично – змінні зорі.
- Планетні системи інших зір.
- Еволюція зір. Нейтронні зорі. Чорні діри.
- В підручнику§13-14
Учень :
Називає: Методи, за допомогою яких визначають відстані до зір; Основні фізичні характеристики зір.
Наводить приклади: Різних типів зір.
Характеризує: Природу нейтронної зорі; Природу чорної діри.
Пояснює: Різницю між типами зір; Залежність кольору зорі від її
температури; Природу нових та наднових зір.
Перевір себе
- Які зорі мають найвищу температуру на поверхні?
- У чому полягає різниця між видимою та абсолютною зоряними величинами?
- Чи існують зорі, маса яких менша за масу Землі ?
- Як астрономи вимірюють температуру зір?
- Які зорі світять найдовше?
- Як гинуть зорі великої маси?
- Чи може зоря червоний карлик перетворитись на білого карлика?
- Чому пульсари періодично змінюють інтенсивність випромінювання?
ТЕМА 7. Наша Галактика.
- Будова Галактики. Молочний шлях.
- Місце Сонячної системи в Галактиці.
- Зоряні скупчення та асоціації. Туманності.
- Підсистеми Галактики та її спіральна структура.
В підручнику§15
Учень :
Називає: Складові частини Галактики.
Наводить приклади: Зоряних скупчень, туманностей.
Розрізняє: Зорі, зоряні скупчення та асоціації; Туманності, міжзоряне середовище.
Пояснює: Причину існування Молочного шляху на зоряному небі Землі.
Перевір себе
- Які зорі входять у плоску складову Галактику ?
- Які структури мають галактики?
- Чи можуть відбуватися зіткнення Галактик?
ТЕМА 8. Будова й еволюція Всесвіту.
- Світ Галактик. Квазари. Проблеми космології.
- Історія розвитку уявлень про Всесвіт.
- Походження й розвиток Всесвіту.
В підручнику§15
Учень :
Називає: Найближчі до Землі Галактики.
Наводить приклади: Спостережених даних, які підтверджують теорію Великого вибуху.
Характеризує : Природу галактик і квазарів.
Пояснює: Природу активності ядер галактик; Суть закону Габбла; Природу реліктового випромінювання.
Описує: Методи вимірювання відстаней до галактик; Класифікацію галактик за Е. Габблом; Великомасштабну структуру Всесвіту; Загальноприйняті моделі походження й розвитку Всесвіту.
Перевір себе
- Яка доля закритого Всесвіту?
- З якої події почалося розширення Всесвіту?
- Яка доля закритого Всесвіту.
ТЕМА 9. Життя у Всесвіті.
- Людина у Всесвіті. Антропний принцип.
- Імовірність життя на інших планетах.
- Унікальність нашого Всесвіту. Питання існування інших всесвітів.
В підручнику§17
Учень :
Наводить приклади: Пошуку життя на інших планетах Сонячної системи; Міжнародних наукових проектів з пошуку життя у Всесвіті.
Характеризує : Зв’язок між основними фундаментальними константами й життям; Гіпотезу про існування інших Всесвітів.
Пояснює: Антропний принцип.
Описує: Імовірність існування життя на інших планетах.
Перевір себе
- Яку роль відіграють космічні катастрофи в еволюції життя на Землі?
- Що означає вислів звичайне життя? Які інші
форми життя могли б існувати ?
[1] Методичні рекомендації складені у відповідності до підручника.
Залишити відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.